Programy
Program autorski „Mały człowiek w wielkim świecie”
Autor programu: Gabriela Nowak
Odbiorcy programu: dzieci 5-6 letnie
Program „Mały człowiek w wielkim świecie” to program edukacji europejskiej stworzony w celu rozwijania różnorodnych zainteresowań dzieci otaczającym światem bliższym i dalszym. Tematyka programu wykracza poza ramy podstawy programowej w przedszkolu dając możliwość również dzieciom szczególnie uzdolnionym rozwijać i poszerzać swoją wiedzę i doświadczenia. Przedszkolaki w czasie realizacji programu zapoznają się z tematyką wszechświata, poznają kontynenty oraz niektóre kraje europejskie. To poznanie świata odbywa się przy pomocy wielu zmysłów. Dzieci bowiem nie tylko oglądają liczne ilustracje oraz filmy ukazujące omawiane kraje, ale także słuchają muzyki narodowej i śpiewają piosenki o tematyce europejskiej, smakują potrawy charakterystyczne dla kuchni narodowych czy wreszcie wąchają np. holenderskie tulipany. W czasie spotkań europejskich dzieci mają okazję zjeść podwieczorek w formie słynnego angielskiego five o'clock, degustować sery holenderskie, hiszpańskie pomarańcze i greckie winogrona. Same też przygotowują włoską pizzę oraz uczestniczą w greckiej olimpiadzie. Zwieńczeniem rocznego cyklu zajęć jest quiz europejski , w czasie którego dzieci działając w zespołach zmagają się z różnymi konkurencjami podsumowującymi i utrwalającymi zdobytą wiedzy.
Program autorski „Lubię ruch-jestem zdrów”
Autor programu : Katarzyna Józwiak
Odbiorcy programu : dzieci 3-7 letnie
Jest to program o charakterze profilaktycznym, którego głównym celem jest wspieranie harmonijnego rozwoju psychoruchowego dzieci . Mając na uwadze postęp cywilizacji oraz siedzący tryb życia poprzez intensyfikację działań ruchowych program zachęcać będzie do aktywności fizycznej, rozbudzając zainteresowania ruchowo-poznawcze z równoczesnym przeciwdziałaniem powstawaniu zaburzeń i zagrożeń w prawidłowej postawie ciała. Sprawność fizyczna nie jest wyłącznie wyznacznikiem zdolności motorycznych, ale również ma ona ogromne znaczenie w rozwoju zdolności psychicznych. Uzupełniający się rozwój motoryki dużej i małej pozwala na prawidłowe osiągnięcia kompetencji poznawczych a w konsekwencji zdobywania umiejętności wiedzy o otaczającym środowisku, umiejętności czytania i pisania co prowadzi do osiągnięcia dojrzałości szkolnej i pokonywania dalszych etapów w rozwoju. Dzieci w wieku przedszkolnym mają naturalną potrzebę ruchu, dlatego aby ją rozwijać i wzmacniać w programie ujęto treści z zakresu rozwoju sprawności ogólnej, elementy profilaktyczne z zakresu korekcji wad postawy oraz zadania ruchowe wspierające rozwój funkcji poznawczych poprzez stymulację sensoryczną. Program jest spójny z podstawą programową, a tematyka dostosowana do możliwości dzieci w wieku młodszym i starszym. Całość oddziaływań ma wspomóc nauczycieli wychowawców oraz rodziców w kształtowaniu nawyku dbałości o siebie, postawę i własne zdrowie.